O detských knihách

FREE THE LINES – (Clayton Junior) – recenzia

4. 7. 2019

V jednom rozhovore Daniela Olejníková, naša asi najoceňovanejšia ilustrátorka, opísala, ako tvorí. Ako prvé si určí isté mantinely: vyberie si techniku a zopár farieb, rozhodne sa, či bude používať štruktúru alebo len homogénne farebné plochy. A potom tieto limity prísne dodržiava. Clayton Junior si zadefinoval také neuveriteľne prísne obmedzenia, až sa celá knižka točí okolo … Pokračovať v[...] Pokračovať v čítaní

Free the Lines (Clayton Junior)

PRIESKUMNÍK OCEÁNU. TAJOMSTVÁ HLBÍN/PRŮZKUMNÍK OCEÁNU. TAJEMSTVÍ HLUBIN (Sabrina Weiss, Giulia De Amicis) – recenzia

30. 6. 2019

Hlbokomorské tvory sú akoby vystrihnuté z čudesnej rozprávky (alebo hororu). Svetielkujúce, bez očí, s hrôzostrašnými papuľami, nepodobajú sa na nič, čo dieťa videlo v ZOO či akváriu. Je to fascinujúca lekcia o evolúcii. Tieto neforemné organizmy sa adaptovali na život v pre nás nepredstaviteľných podmienkach. Je to celkom iný svet aj preto, lebo v niekoľkokilometrových … Pokračovať v[...] Pokračovať v čítaní

Prieskumník oceánu (Sabrina Weiss)

BRaK špeciál: VOJNA, KTORÁ ZMENILA RONDO (Romana Romanyšyn, Andrij Lesiv) – recenzia

16. 6. 2019

Asi pred rokom mala naša vtedy päťročná dcéra obdobie, keď sa nám pri každom nedorozumení vyhrážala, že odíde na Ukrajinu. Navždy. Zo škôlky i zo susedstva totiž poznáme zopár ukrajinských detí. Ukrajina – zem zasľúbená. Keď sme si potom čítali túto knihu a dozvedela sa, že v krajine jej kamarátok prebieha vojna, zasiahlo ju to. … Pokračovať v čítaní: BRaK špeciál: VOJNA, KTORÁ ZMENILA RONDO[...] Pokračovať v čítaní

Vojna, ktorá zmenila Rondo (Romana Romanyšyn Andrij Lesiv)

KDE JE ESTER N? (Monika Kompaníková, Barbora Idesová) – recenzia

19. 5. 2019

Autori detských kníh občas dostávajú poriadne krkolomné zadania. Ester Stará v knihe Největší přání napríklad musela do jednej knižky vtesnať tému chudoby, nerovnosti rozdelenia zdrojov, ekológie, nadvýroby, globalizácie, migrácie, sociálnej izolácie – a zvládla to perfektne, ako som písala tu. Tvorcovia knižky Kde je Ester N? mali možno ešte ťažšiu úlohu – opísať fungovanie galérie …[...] Pokračovať v čítaní

Kde je Ester N? (Monika Kompaníková)

PRÍBEHY STAVIEB/PŘÍBĚHY STAVEB (Štěpánka Sekaninová, Jakub Cenkl) – recenzia

14. 5. 2019

Dcéra si nedávno chcela pozrieť video horiacej katedrály Notre Dame, tak som vygúglila niečo zo CNN. Nejaký Parížan tam hovoril, že ak by sa ho pred požiarom opýtali, čo preňho znamená tento monument, povedal by, že je to len kulisa pre turistov. Po ňom však celkom zmenil názor. A spolu s ním tisícky ďalších obyvateľov … Pokračovať v čítaní: PRÍBEHY STAVIEB/PŘÍBĚHY STAVEB (Štěpánka[...] Pokračovať v čítaní

Príbehy stavieb (Štěpánka Sekaninová)

KOHO SEŽERE VLK? (Ester Stará, Milan Starý) – recenzia

14. 4. 2019

Slniečkovo, BRaK, Monokel, Egreš, Labyrint/Raketa, Meander… je ich čoraz viac. Milujem tieto malé vydavateľstvá. Žiadny tlak na masovú výrobu, žiadne rýchlopečené nedorobky. Každá knižka je ich vlastným vypiplaným dieťaťom, na ktoré chcú byť hrdí. Takto starostlivo si detské knihy v edícii Políčko vyberá aj vydavateľstva 65. pole (recenziu ich odvážnej knižky Největší přání nájdete tu). …[...] Pokračovať v čítaní

Koho sežere vlk? (Ester Stará Milan Starý)

MEDVEĎ, KTORÝ TAM NEBOL (Oren Lavie, Wolf Erlbruch) – recenzia

5. 4. 2019

Prvá včielka, motýľ, májka Prvý púpavový venček Prvý lupienkový dážď zo zakvitnutých stromov Prvý koncert praskajúcich šišiek Prvá nátierka z medvedieho cesnaku Každý rok zabudnem, aká je jar nádherná, voňavá a chutná, a každý rok to všetko s úžasom objavujem odznova. Do tejto romantickej atmosféry som chcela vybrať nejakú nežnú knižku o stromčekoch, kvietkoch, veselých … Pokračovať v[...] Pokračovať v čítaní

Medveď, ktorý tam nebol (Oren Lavie)

PRÍBEHY OBRAZOV A SÔCH (Štěpánka Sekaninová, Jakub Cenkl) – recenzia

27. 3. 2019

Moje detváky si namiesto Spievankova pospevujú Jóžin z Bážin (verzia Metallica) alebo niečo od BijouTerrier a občas Horkýže slíže. Prípadne Zónu A: Uf, uf, Puf a Muf, uf, uf, Puf a Muf, Puf a Muf a deti. Občas ich dokonca vláčim so sebou po dospeláckych galériách a koncertoch. Včera sme s našou predškoláčkou debatovali o … Pokračovať v čítaní: PRÍBEHY OBRAZOV A SÔCH (Štěpánka Sekaninová,[...] Pokračovať v čítaní

Príbehy obrazov a sôch (Štěpánka Sekaninová)

NEJVĚTŠÍ PŘÁNÍ (Ester Stará, Daniela Olejníková) – recenzia

16. 3. 2019

Keď z kútika obálky svietia európske hviezdičky na modrom podklade a logo Člověka v tísni, neveští to veselé čítanie. Ak patríte k tým, čo ohŕňali nos nad susedom Žubajíkom v Hupsovom šlabikári, táto kniha rozhodne nie je pre vás. Všetci ostatní: čítajte ďalej, Největší přání je naozaj nezvyčajný a skvelý vydavateľský počin. Minulý rok sa … Pokračovať v čítaní: NEJVĚTŠÍ PŘÁNÍ (Ester Stará,[...] Pokračovať v čítaní

Největší přání (Ester Stará)

MATILDA (Roald Dahl, Quentin Blake) – recenzia

14. 3. 2019

Keď som oznámila, že máme novú knihu od autora našich milovaných Hastrošovcov (recenzia čoskoro), ozval sa nadšený výskot. Dahl opäť nesklamal a jeho nádielka originálnych nadávok (nič neznesiteľne vulgárne) nemala konca-kraja, na obrovskú radosť našej predškoláčky. Takto riaditeľka Byvolská privítala malých prváčikov vo svojej škole: Na tvári mala výraz plný hnusu, ako keby sa pozerala …[...] Pokračovať v čítaní

Matilda (Roald Dahl)