O detských knihách

KDE JE ESTER N? (Monika Kompaníková, Barbora Idesová) – recenzia

19. 5. 2019

Autori detských kníh občas dostávajú poriadne krkolomné zadania. Ester Stará v knihe Největší přání napríklad musela do jednej knižky vtesnať tému chudoby, nerovnosti rozdelenia zdrojov, ekológie, nadvýroby, globalizácie, migrácie, sociálnej izolácie – a zvládla to perfektne, ako som písala tu. Tvorcovia knižky Kde je Ester N? mali možno ešte ťažšiu úlohu – opísať fungovanie galérie …[...] Pokračovať v čítaní

Kde je Ester N? (Monika Kompaníková)

PRÍBEHY STAVIEB/PŘÍBĚHY STAVEB (Štěpánka Sekaninová, Jakub Cenkl) – recenzia

14. 5. 2019

Dcéra si nedávno chcela pozrieť video horiacej katedrály Notre Dame, tak som vygúglila niečo zo CNN. Nejaký Parížan tam hovoril, že ak by sa ho pred požiarom opýtali, čo preňho znamená tento monument, povedal by, že je to len kulisa pre turistov. Po ňom však celkom zmenil názor. A spolu s ním tisícky ďalších obyvateľov … Pokračovať v čítaní: PRÍBEHY STAVIEB/PŘÍBĚHY STAVEB (Štěpánka[...] Pokračovať v čítaní

Príbehy stavieb (Štěpánka Sekaninová)

KOHO SEŽERE VLK? (Ester Stará, Milan Starý) – recenzia

14. 4. 2019

Slniečkovo, BRaK, Monokel, Egreš, Labyrint/Raketa, Meander… je ich čoraz viac. Milujem tieto malé vydavateľstvá. Žiadny tlak na masovú výrobu, žiadne rýchlopečené nedorobky. Každá knižka je ich vlastným vypiplaným dieťaťom, na ktoré chcú byť hrdí. Takto starostlivo si detské knihy v edícii Políčko vyberá aj vydavateľstva 65. pole (recenziu ich odvážnej knižky Největší přání nájdete tu). …[...] Pokračovať v čítaní

Koho sežere vlk? (Ester Stará Milan Starý)

MEDVEĎ, KTORÝ TAM NEBOL (Oren Lavie, Wolf Erlbruch) – recenzia

5. 4. 2019

Prvá včielka, motýľ, májka Prvý púpavový venček Prvý lupienkový dážď zo zakvitnutých stromov Prvý koncert praskajúcich šišiek Prvá nátierka z medvedieho cesnaku Každý rok zabudnem, aká je jar nádherná, voňavá a chutná, a každý rok to všetko s úžasom objavujem odznova. Do tejto romantickej atmosféry som chcela vybrať nejakú nežnú knižku o stromčekoch, kvietkoch, veselých … Pokračovať v[...] Pokračovať v čítaní

Medveď, ktorý tam nebol (Oren Lavie)

PRÍBEHY OBRAZOV A SÔCH (Štěpánka Sekaninová, Jakub Cenkl) – recenzia

27. 3. 2019

Moje detváky si namiesto Spievankova pospevujú Jóžin z Bážin (verzia Metallica) alebo niečo od BijouTerrier a občas Horkýže slíže. Prípadne Zónu A: Uf, uf, Puf a Muf, uf, uf, Puf a Muf, Puf a Muf a deti. Občas ich dokonca vláčim so sebou po dospeláckych galériách a koncertoch. Včera sme s našou predškoláčkou debatovali o … Pokračovať v čítaní: PRÍBEHY OBRAZOV A SÔCH (Štěpánka Sekaninová,[...] Pokračovať v čítaní

Príbehy obrazov a sôch (Štěpánka Sekaninová)

NEJVĚTŠÍ PŘÁNÍ (Ester Stará, Daniela Olejníková) – recenzia

16. 3. 2019

Keď z kútika obálky svietia európske hviezdičky na modrom podklade a logo Člověka v tísni, neveští to veselé čítanie. Ak patríte k tým, čo ohŕňali nos nad susedom Žubajíkom v Hupsovom šlabikári, táto kniha rozhodne nie je pre vás. Všetci ostatní: čítajte ďalej, Největší přání je naozaj nezvyčajný a skvelý vydavateľský počin. Minulý rok sa … Pokračovať v čítaní: NEJVĚTŠÍ PŘÁNÍ (Ester Stará,[...] Pokračovať v čítaní

Největší přání (Ester Stará)

MATILDA (Roald Dahl, Quentin Blake) – recenzia

14. 3. 2019

Keď som oznámila, že máme novú knihu od autora našich milovaných Hastrošovcov (recenzia čoskoro), ozval sa nadšený výskot. Dahl opäť nesklamal a jeho nádielka originálnych nadávok (nič neznesiteľne vulgárne) nemala konca-kraja, na obrovskú radosť našej predškoláčky. Takto riaditeľka Byvolská privítala malých prváčikov vo svojej škole: Na tvári mala výraz plný hnusu, ako keby sa pozerala …[...] Pokračovať v čítaní

Matilda (Roald Dahl)

FAREBNÉ STRAŠIDIELKO – THE COLOUR MONSTER (Anna Llenas) – recenzia

16. 2. 2019

Pred pár dňami sme si mohli prečítať dokonalý novinársky text, ktorý si od A do Z, vrátane „faktov“ a citácií, vymyslela umelá inteligencia. Dokonca existuje aj literárna súťaž pre najlepšiu knihu napísanú strojom. Jednou z mála oblastí, v ktorej ľudia AI ešte v niečom predčia, je čítanie emócií v ľudských tvárach. Strojové učenie totiž nemá … Pokračovať v čítaní: FAREBNÉ STRAŠIDIELKO – THE[...] Pokračovať v čítaní

Farebné strašidielko / The Colour Monster (Anna Llenas)

STROMY (Piotr Socha, Wojciech Grajkowski) – recenzia

9. 2. 2019

Poľská ilustrácia je pojem (na Slovensku sú známi najmä Mizielińskí, Piotr Socha, Susie Hammer a Emilia Dziubak; kto sa u nás odváži vydať Martu Ignerskú?). Aj na Stromy čakal celý svet. A Socha nesklamal ani tentokrát. Táto veľkoformátovka sa u nás čítala takto: ja som sedela v strede, deti vedľa mňa, každé z jednej strany. … Pokračovať v čítaní: STROMY (Piotr Socha, Wojciech Grajkowski) –[...] Pokračovať v čítaní

Stromy (Piotr Socha Wojciech Grajkowski)

HLBOKOMORSKÉ ROZPRÁVKY (Monika Kompaníková, Veronika Holecová/Klímová) – recenzia CD a knihy

7. 12. 2018

Veľmi neprezieravo sme dcére pred rokmi kúpili CD s detskými ľudovkami a odvtedy bol koniec psychickej pohody v aute. Od tyranských tenkých hláskov nás našťastie zachránilo nové CD – Hlbokomorské rozprávky. Kúpili sme ich v čase, keď si čerstvo narodený štuplíček vyžadoval všetok môj čas a na staršiu sestru ho veľa nezostávalo. Na moje veľké … Pokračovať v čítaní: HLBOKOMORSKÉ ROZPRÁVKY[...] Pokračovať v čítaní

Hlbokomorské rozprávky (Monika Kompaníková)