Recenzie kníh

Saša Uhlová: Hrdinové kapitalistické práce

20. 1. 2019

Šestnásťhodinové pracovné zmeny, nelegálne nadčasy, práca bez zdravotných prestávok, šikana na pracovisku, minimálna mzda. Nie, nehovorím o vykorisťovaní pracovníkov vo fabrikách tretieho sveta. Toto sa deje vo viac či menej známych podnikoch v Českej republike. Česká novinárka Saša Uhlová sa presvedčila, že nejde o ojedinelé výnimky, ale o bežnú prax. Príspevok Saša Uhlová: Hrdinové[...] Pokračovať v čítaní

Hrdinové kapitalistické práce (Saša Uhlová)

Timothy Snyder: Tyranie

20. 1. 2019

“Odtrhni sa od internetu. Čítaj knihy.” To je rada z deviatej lekcie európskych dejín 20. storočia od Timothyho Snydera. V útlej knihe Tyranie nájdete podobných pravidiel ešte devätnásť. Známy americký historik je totiž presvedčený, že sa máme učiť zo skúsenosti našich rodičov a prarodičov, aby sme sa vedeli vyvarovať chybám, ktoré v minulom storočí viedli k nástupu totalitných režimov -[...] Pokračovať v čítaní

Tyranie (Timothy Snyder)

Zdeněk Mlynář: Mráz přichází z Kremlu

7. 10. 2018

Tento rok v auguste sme si v Čechách a na Slovensku pripomenuli smutné 50. výročie od vpádu vojsk Varšavskej zmluvy na vtedajšie územie suverénnej Československej socialistickej republiky. Vojaci spriatelených armád prišli na podnet ZSSR potlačiť údajnú kontrarevolúciu. Namiesto toho tu našli iba zaskočený ľud, ktorý sa predčasne tešil z uvoľnovania komunistických oprát. Príspevok Zdeněk[...] Pokračovať v čítaní

Mráz přichází z Kremlu (Zdenek Mlynar)

Varlam Tichonovič Šalamov a jeho spomienky na Kolymu

25. 8. 2018

Keď som si pred letom kúpila knihu Varlama Šalamova Kolymské poviedky, sľúbila som, že sa podelím o svoje dojmy. Neprináleží mi však písať recenziu na dielo tohto formátu a obsahu. (Presne z rovnakého dôvodu, z akého by som si nedovolila hodnotiť Súostrovie Gulag.) Ak potrebujete vedieť, či sa oplatí do tejto knihy investovať čas a peniaze, hovorím: Určite áno, choďte do toho. Dielo Varlama[...] Pokračovať v čítaní

Kolymské poviedky (Varlam Shalamov)

Jacek Hugo-Bader: Kolymské denníky

25. 8. 2018

Kolymská magistrála v ruskej Sibíri je jedinou pozemnou spojnicou medzi Magadanom, ležiacom pri Ochotskom mori, a Jakutskom. Cestu holými rukami stavali vyhladovaní väzni ruských ľadových lágrov. Najdlhší cintorín na svete meria dvetisícdvadsaťpäť kilometrov, no hovorí sa, že keby ste chceli poukladať obete Gulagu po celej dĺžke tejto cesty, nepomestili by sa na ňu všetci. Príspevok Jacek[...] Pokračovať v čítaní

Kolymské denníky (Jacek Hugo-Bader)

Valérie de Boisrolin: Naverbovaná

29. 7. 2018

Podľa štatistík konvertuje na islam v krajinách, ako sú Nemecko, Francúzsko či Veľká Británia ročne štyri až päťtisíc nemoslimov. Počet prestupov pritom najviac vyskočil po 11. septembri 2001.  Salim Abdullah, riaditeľ Islamského archívu v nemeckom meste Soest, predpokladá, že “mnohí takto chceli prejaviť svoju solidaritu s islamom, ktorý v tom čase stál pod veľkým tlakom.” Príspevok Valérie[...] Pokračovať v čítaní

Naverbovaná (Valérie de BOISROLIN)

Peter Krištúfek: Dom hluchého

5. 7. 2018

Držím v rukách práve dočítanú knihu Petra Krištúfeka Dom hluchého a je mi veľmi smutno. Po prvé preto, že som dočítala asi najlepší súčasný slovenský román a najradšej by som sa doň pustila opäť od začiatku. (Možno tak aj urobím.) Po druhé preto, že som knihu zohnala v antikvariáte a nemôžem pochopiť konanie človeka, ktorý tam toto majstrovské dielo odniesol. A asi najviac mi je ľúto, že[...] Pokračovať v čítaní

Dom hluchého (Peter Krištúfek)

Martin Pollack: Smrť v bunkri

5. 5. 2018

V roku 1947 našli v jednom z vojenských bunkrov v Južnom Tirolsku zastreleného muža. Hoci mal na sebe sedliacke šaty, denník, ktorý našli medzi jeho osobnými vecami ho prezradil. Išlo o bývalého nacistu na úteku Gerharda Basta. Identitu šéfa gestapa a veliteľa špeciálneho komanda, ktoré počas vojny vyčíňalo na viacerých miestach východnej Európy, neskôr potvrdila aj jeho matka. Príspevok[...] Pokračovať v čítaní

Smrť v bunkri (Martin Pollack)

Martin Pollack: Smrť v bunkri

5. 5. 2018

Smrť v bunkri (Martin Pollack)

Witold Szablowski: Tancujúce medvede

18. 3. 2018

Poľský reportér Witold Szablowski sa podujal na zaujímavý projekt. V rámci jednej publikácie spojil dve zdanlivo nesúvisiace témy a vytvoril mimoriadne pútavú knihu, ktorá sa teší veľkému záujmu čitateľov. Jeho Tancujúce medvede z roku 2014 sa vlani dostali na slovenský knižný trh vďaka vydavateľstvu Absynt. Príspevok Witold Szablowski: Tancujúce medvede zobrazený najskôr Recenzie kníh. Pokračovať v čítaní

Tancujúce medvede (Witold Szabłowski)