Recenzie kníh

• 18. 4. 2021

Zbierať (a čítať) dobré knihy, patrí medzi moje najväčšie životné vášne. Hlavne pri klasickej literatúre sa mi stáva, že v antikvariátoch a na rôznych burzách narazím na dielo, ktoré chcem mať doma. Založím si ho do knižnice, zabudnem naň, aby som neskôr s potešením zistila, že mám v polici literárnu lahôdku, ktorú som ešte nečítala. Tak to bolo aj s Oliverom Twistom. Objavila som ho v[...] Pokračovať v čítaní

Vianočná koleda / Príhody Olivera Twista (Charles Dickens)

• 6. 3. 2021

V dvanástich skúsila hašiš, v trinástich sa dostala k heroínu. Christiane F. dopoludnia chodila do školy, popoludnia trávila spolu s ostatnými narkomanmi na drogovej “scéne” na berlínskej stanici ZOO. Peniaze na denné dávky heroínu si zarábala prostitúciou. V pätnástich mala za sebou množstvo neúspešných odvykacích pokusov a zatknutí. Heroín zabili mnohých jej priateľov, zničil jej zdravie a[...] Pokračovať v čítaní

Wir Kinder vom Bahnhof Zoo (F. Christiane)

• 6. 12. 2020

Rozprávať sa s deťmi o problémoch narovinu, alebo použiť metafory? To je otázka, nad ktorou by ste sa mali zamyslieť skôr, ako sa so svojimi ratolesťami pustíte do čítania príbehu o desaťročnej Ele a jej malých neviditeľných priateľoch. Autorka Zuzana Líšková v tom pri písaní knihy Ako sa Ela naučila vidieť neviditeľné totiž mala dosť jasno. Žiadne schovávačky za symboly a umelecké[...] Pokračovať v čítaní

Ako sa Ela naučila vidieť neviditeľné (Zuzana Líšková)

• 11. 10. 2020

“Zaparkoval a kľúče nechal v priehradke na prístrojovej doske. Mal so sebou stan a ruksak. Musel si však vystačiť bez kompasu a mapy. Sám nevedel, kam ide. Nič neplánoval. Len vošiel do lesa a zmizol.” Dvadsaťročný Christopher Knight dobrovoľne opustil spoločnosť a samota sa stala jeho vernou družkou na celých dvadsaťsedem rokov. Knightov neuveriteľný príbeh veľmi citlivo zmapoval britský[...] Pokračovať v čítaní

Posledný pustovník (Michael Finkel)

• 4. 10. 2020

Čísla sú jeho priatelia a sú mu vždy nablizku. Každé jedno je preňho jedinečné a má vlastnú osobnosť. Kamkoľvek ide, alebo čokoľvek robí, čísla neopúšťajú jeho myseľ. Britský spisovateľ Daniel Tammet v memoárovom románe Narodený v modrú stredu odkrýva čitateľom zákutia svojho nezvyčajného sveta. Životný príbeh tohto autistického savanta s mimoriadnym nadaním na matematiku a jazyky[...] Pokračovať v čítaní

Narodený v modrú stredu (Daniel Tammet)

• 19. 1. 2020

Američanka francúzskeho pôvodu Bea Johnson je považovaná za guru zero waste životného štýlu. Niekoľko rokov tvrdo a poctivo pracovala na minimalizovaní odpadu vo svojom živote, až sa jej rodine nakoniec podarilo zredukovať týždenné množstvo vyprodukovaného odpadu v objeme 240 litrov na ročný v jednom zaváraninovom pohári. O svoje skúsenosti sa podelila v knihe Zero Waste Home, ktorá v roku[...] Pokračovať v čítaní

Domácnost bez odpadu (Bea Johnson)

• 5. 5. 2019

Medzi slovenskými tínedžermi je americký autor Neal Shusterman nie celkom neznámym pojmom. Už v roku 2016 sa vďaka vydavateľstvu Ikar na knižných pultoch objavila prvá časť série Uvoľnení (Unwind). O dva roky na to sa vydavateľstvo Slovart podujalo na vydanie slovenského prekladu jeho ďalšieho diela. Dystopický román Kosec (Scythe) je prvou časťou trilógie Žatva smrti, ktorá má potenciál[...] Pokračovať v čítaní

Kosec (Neal Shusterman)

• 7. 4. 2019

Michael Ende patrí medzi najúspešnejších autorov detských kníh. Jeho dve najznámejšie diela pre deti - Momo a Nekonečný príbeh - boli preložené do desiatok jazykov a predávané v miliónoch výtlačkov. Obe sa stali predlohou pre divadelné, či televízne adaptácie. A to aj napriek tomu, že kritika v rodnom Nemecku autora nijako nešetrila. Príspevok Michael Ende: Dievčatko Momo a stratený čas[...] Pokračovať v čítaní

Dievčatko Momo a stratený čas (Michael Ende)

• 26. 1. 2019

Keď si moja dcéra na meniny zaželala poslednú knihu Mimi a Líza, veľmi som sa potešila. Prvé dve časti naplnili moje očakávania. Ako rodiča a čiateľa ma veľmi očarili. Vôbec som teda nepochybovala, že tretia čas je výborná voľba. A Záhada vianočného svetla skutočne nesklamala. Príspevok Katarína Moláková, Katarína Kerekesová: Mimi a Líza (Záhada vianočného svetla) zobrazený najskôr Recenzie[...] Pokračovať v čítaní

Mimi a Líza - Záhada vianočného svetla (Katarína Kerekesová Katarína Moláková)

• 20. 1. 2019

Šestnásťhodinové pracovné zmeny, nelegálne nadčasy, práca bez zdravotných prestávok, šikana na pracovisku, minimálna mzda. Nie, nehovorím o vykorisťovaní pracovníkov vo fabrikách tretieho sveta. Toto sa deje vo viac či menej známych podnikoch v Českej republike. Česká novinárka Saša Uhlová sa presvedčila, že nejde o ojedinelé výnimky, ale o bežnú prax. Príspevok Saša Uhlová: Hrdinové[...] Pokračovať v čítaní

Hrdinové kapitalistické práce (Saša Uhlová)