Jílek Café

Post... postpost... ľúbostná poézia digitálneho veku

20. 6. 2019

S pojmom text generation, ktorým literárny vedec Jaroslav Šrank vymedzil v slovenskej ponovembrovej poézii výrazný experimentálny modus od konvenčnejšieho prístupu, sa ešte stále dá spojiť i tvorba Michala Talla. Avšak atribút experimentu pre ňu už predsa len nie je úplne priliehavý, keďže počiatkom deväťdesiatych rokov sa z poetologických noviniek Petrov Macsovszkého a Šuleja postupom času[...] Pokračovať v čítaní  

Recenzované knihy:
Delta (Michal Tallo)


V ciaccone je dôležitý kontrapunkt

12. 6. 2019

Tomáš Hučko si pre svoj debut zvolil názov Chaconnapodľa barokovej skladby založenej na variačnej forme. Za jeden z najznámejších príkladov takejto kompozície možno považovať poslednú časť Partity číslo dva v d mol pre sólové husle od Johanna Sebastiana Bacha. Autor, napokon, túto referenciu podrobuje subverzii, žiaľ, nie v nosnom rukopise knihy, ale v doň vloženej staršej poviedke.[...] Pokračovať v čítaní  

Recenzované knihy:
Chaconna (Tomáš Hučko)


Anamnéza vedomia podľa Dobrakovovej

28. 4. 2019

Lara z eponymnej poviedky v zbierke Matky a kamionisti od Ivany Dobrakovovej hovorí, že „myšlienky sa hrnú a neviem si s nimi rady“ (s. 109). Tento citát vystihuje i povahu ostatných textov, pre ktoré je charakteristický prúd vedomia ústredných postáv, často až nekontrolovateľný, v podobe defilovania spomienok a zážitkov, príjemných alebo negatívnych, siahajúcich do detstva a dospievania či[...] Pokračovať v čítaní  

Recenzované knihy:
Matky a kamionisti ()


Zo slovenského hororu

18. 2. 2019

Publikuje pod pseudonymom Mark E. Pocha a štylizuje sa do roly Charlesa Mansona na českej a slovenskej literárnej scéne. Dá sa však predpokladať, že nie je členom žiadnej nebezpečnej náboženskej sekty a ani potajme nikoho nemučí či nevraždí. Jeho doterajšia tvorba ale potvrdzuje záľubu v hororových subžánroch ako slasher a splatter, čo evokujú už pulpové názvy kníh Krajina kanibalov,[...] Pokračovať v čítaní  

Recenzované knihy:
Dom 490 (Mark E. Pocha)


Metabarokový Lipcsei

24. 12. 2018

Jeden z atribútov, ktorý by sa dal priradiť k zbierke básní debutanta Ladislava Lipcseia Svätým mečom, je barokovosť. Pravdaže, nie slohovo pôvodná, ale postmileniálna či metamoderná, kde tvar extravagantnej morskej mušle nahradil „slimáčik v tráve“ (s. 84), no stále „smerujúci do nekonečna“ (tamtiež). Postmilenializmus a metamodernizmus sú iba niektoré z pojmov, ktorými sa kulturálna[...] Pokračovať v čítaní  

Recenzované knihy:
Svätým mečom (Ladislav Lipcsei)


Reportérka európskeho formátu

19. 12. 2018

Irena Brežná je často označovaná za slovensko-švajčiarsku autorku, no v knihe Postrehy emigrantky dokumentuje, ako sa jej identita, či už jazyková, etnická alebo občianska, vyplývajúca z uvedeného jednoducho znejúceho popisku, formovala komplikovane v konfrontácii s dejinnými udalosťami, ktoré jednotlivec zväčša ovplyvniť nemôže. Aj rok 1968 bol takým. Práve zmaturovaná dievčina však[...] Pokračovať v čítaní  

Recenzované knihy:
Postrehy emigrantky (Irena Brežná)


Postštruktúrna Bovary

11. 12. 2018

Chris Kraus sa dostala do mainstreamového povedomia v roku 2017, keď Amazon Video uviedlo seriál na motívy jej knižného debutu I Love Dick. V hlavných úlohách tejto dramédie si zahrali Kevin Bacon, Griffin Dunne a Kathryn Hahn. Zápletka medzi nimi stojí na bláznivom vzťahovom trojuholníku, v ktorom sa neúspešná filmárka žijúca v tieni akademicky aktívneho postaršieho manžela zamiluje do[...] Pokračovať v čítaní  

Recenzované knihy:
I Love Dick (Chris Kraus)


Rite de passage Maroša Hečka

23. 9. 2018

Maroš Hečko použil v názve svojej knihy Ďalej na Západ sa dá ísť len na Východ gnómický prézent, ktorým sa vyjadrujú tvrdenia všeobecnej platnosti. Samotný titul je tak autonómnou výpoveďou, proverbiálnou metaforou putovania a (seba)poznania, reflektuje univerzálnu ľudskú skúsenosť naprieč časom i priestorom, a to, že cieľ nemusí byť vždy ten najpodstatnejší, na rozdiel od cesty k[...] Pokračovať v čítaní  

Recenzované knihy:
Ďalej na Západ sá dá ísť len na Východ (Maroš Hečko)


Maxon Pankáča Prihodi, a Skusenosťi

3. 7. 2018

Pseudonym Egor Indiani sa na česko-slovenskej nezávislej scéne objavil v roku 2013 prostredníctvom gerilového dokumentu Dáša Fon Fľaša s podtitulom Lost in Poland, ktorý profiluje menovaného pankového hudobníka na jednom z jeho koncertných tripov. Krátko po tomto filmovom debute vychádza novela Rauštakisto čerpajúca z prostredia lokálnej kontrakultúry. Snímok Curanderos zo začiatku roka[...] Pokračovať v čítaní  

Recenzované knihy:
Bravo Bravo (Egor Indiani)


Maxon Pankáča Prihodi, a Skusenosťi

3. 7. 2018

Pseudonym Egor Indiani sa na česko-slovenskej nezávislej scéne objavil v roku 2013 prostredníctvom gerilového dokumentu Dáša Fon Fľaša s podtitulom Lost in Poland, ktorý profiluje menovaného pankového hudobníka na jednom z jeho koncertných tripov. Krátko po tomto filmovom debute vychádza novela Rauštakisto čerpajúca z prostredia lokálnej kontrakultúry. Snímok Curanderos zo začiatku roka[...] Pokračovať v čítaní  

Recenzované knihy:
Bravo Bravo (Egor Indiani)